| 
                
                  |  
              Matt. IX. 12.
  Memorabili et 
              spirituali hoc Salvatoris nostri dicto viro ingenuo et Doctissimo, 
              D. FRANCISCO PARIZ PAPAI, Parentis Clarissimi Optimo Filio, per 
              [Fratrem *] Doctissimum se salutanti, sui memoriam commendare, 
              affectum testari, et omnia fausta et felicia apprecari voluit 
              Ruardus Andala,S. S. Theol[ogiae] et Phil[osophiae] Dr.
 et Professor Ordin[arius]
 
              Franequerae A. D.XV. kal. Oct. MDCCXIX.
 
 
                
                  |  * Mt 9,12: Vulgata: „non est opus 
                  valentibus medico sed male habentibus.”  * 
                  A „Fratrem” szó utólag beszúrva.
 |  
 |  |  
                
                  | Nem az egészségeseknek van szüksége orvosra, hanem a betegeknek. Mt 
              9,12. *
 
              Megváltónknak eme emlékezetes és lelki értelmű 
              mondásával szeretném a nemes és tanult ifjú Pápai Páriz Ferencnek, 
              jeles atyja kiváló fiának, aki igen tanult testvére révén küldi 
              köszöntését, magamat emlékezetébe ajánlani, meleg érzelmeimről 
              bizonyságot tenni, és mindenfajta szerencsét és boldogságot 
              kívánni, 
              Ruardus Andala,a teológiai és filozófia doktora és rendes professzora
 
              Franekerben, 1719 október kalendája előtti 15. 
              napon. 
                |                  
              p.
              129. Franeker, 1719 szeptember 17
 
 
              Andala, Ruardus ab(1665-1727), holland filozófus és teológus
 Ruardus 
              ab Andala (ab Andla) 1665. január elején a nyugat-frízföldi 
              Burgwerdben született; Gerlof Ruurds földműves és Truike Wigles 
              fia. Tehetségére korán felfigyeltek, tízéves korában a közeli 
              Bolsward latin iskolájába íratták be. 1677-ben mindkét szülőjét 
              elvesztette. Már 1679-ben a franekeri akadémiára ment, és 1681-ben 
              id. Campegius Vitringa vezetésével védte meg értekezését. 
              Filozófiát, görögöt, majd teológiát tanult, olyan szabad 
              gondolkodó és coccejánus tanárok vezetésével, mint Vitringa, Röell 
              és Johannes van der Waeyen (1639-1701). 1684-ben újabb négy 
              disputáció respondense volt. 1687-ben Utrecht, Leiden és Dordrecht 
              egyetemét látogatta. 1688-tól Arumban, Makkumban, majd 1695-től 
              Bolswardban lelkész. 1701-ben, Johannes Schotanus (1643-1699) 
              halála után, Franekerbe hívták meg a filozófia előadójának. 
              1709-ben Haarlembe hívták lelkésznek, nem fogadta el. 1713-ban a 
              teológia professzorává nevezték ki, s e tanszéket végig 
              megtartotta. Meghalt Franekerben, 1727. szeptember 12-én. A 
              cartesiánus filozófia nagy védelmezője volt. Leibnizet támadta vis 
              activa és szubsztancia fogalma miatt. Számos vitairatot írt, 
              többek között Balthasar Bekker (1634-1698) ellen. Néhány műve: 
              Disp. de Urim et Thummin, 1681. – Disp. de Terra et de igne, 
              1784. – Existentia Dei non modo a posteriori sed et a priori 
              demonstrata, Franeker, 1705. – Disputatio physica, in qua 
              ostenditur, corpus nec in infinitum, nec in atomos dividi posse; 
              resp. Heinsius Boeder. Franeker, 1705. – Exercitationes 
              academicae in philosophiam primam et naturalem, in quibus 
              philosophia Renati Des-Cartes explicatur, confirmatur et 
              vindicatur. Franeker, 1709. – Paraphrasis in principia 
              philosophiae Renati Descartes. Cui subjunctae sunt Variationum 
              aeris atmosphaerici ephemerides a 7 Id. Oct. A. 1709 ad mensem 
              Julium A. 1710. Franeker, 1710. – Syntagma 
              theologico-physico-metaphysicum, complectens Compendium theologiae 
              naturalis … Franeker, 1711. – Dissertationum 
              philosophicarum heptas. De argumento pro existentia Dei a 
              priore. De essentia mentis humanae. De distinctione mentis a 
              corpore. De unione mentis cum corpore. De voluntatis libertate. De 
              immortalitate mentis humanae. De corporum fluiditate [et] duritie. 
              Franeker, 1711. – Disp. physica, qua representatur Cartesius 
              verus Spinozismi eversor et physicae experimentalis architectus; 
              resp. Georg Szoboszlai. Franeker, 1719. – Verklaaring van de 
              Openbaringe van Johannes, Leeuwarden, 1726. Az 
              Albumba 1719 szeptemberében egymás utáni napokon írt be az 
              említett id. Vitringa, majd Andala és ifj. Vitringa (325.,
              125. p.), akkor mindhárman a franekeri 
              egyetem professzorai. Az 1680-as évek végén Röell is Andala tanára 
              volt Franekerben, de 1704-től már Utrechtben adott elő, és Pápai 
              Páriz itt kért tőle emléksorokat 1714-ben (111. 
              p.). • Boeles 
              II 356, 843• Jöcher • Jöcher-Adelung • NNBW I 124 |